Přeskočit na obsah

Klíč k úspěšnému článku: Tipy pro začínající i pokročilé

Internet se obsahem jenom hemží. A co do počtu to s kvalitou není tak valné. Naštěstí pro vás. Kvalitu válcuje kvantita, která má do užitečnosti hodně daleko. A to je šance pro vás! Pojďme se společně podívat, jak napsat článek, který nadchne vaše zákazníky i internetové vyhledávače. Protože Google ví, že jenom na něm záleží.

Mějte strategii

Ať už se chystáte psát o chovu psů nebo o své oblíbené polévce, vždycky si ujasněte základní věci. Ušetříte tak čas v budoucnu, až se pustíte do práce. Na co tedy před začátkem nezapomenout?

  • téma
  • přínos pro čtenáře
  • pro koho píšete
  • co chcete sdělit
  • co si čtenář odnese
  • co to přinese vám
  • co má čtenář udělat

Vyhnete se tak nicneříkajícímu textu, který předsunete špatné cílovce, a navíc nezískáte žádný benefit pro sebe a svůj byznys. Typický příklad špatného článku je, pokud jako stavební dozorci napíšete článek o chovu křečků, předložíte ho bankéřům a ještě zapomenete čtenáře nasměrovat k akci. Tímto jste právě vyplýtvali svůj i jejich čas. Zbytečně.

Začněte psát

Pokud tápete, jak napsat článek, začněte nejlépe úvodem. Shrňte tam, o čem píšete, co to čtenáři přinese, jakého čtenáře oslovujete, jaký problém řešíte, s čím přicházíte? To všechno v perexu zahrňte.

TIP

Vykašlete se na nadpis. Já osobně ho tvořím jako poslední. Nadpis je omezující položka, která vás zabrzdí hned na začátku. Bez obsahu se navíc stručný a chytlavý titulek vymýšlí fakt blbě. Nechte si ho nakonec.

Při psaní nechoďte kolem horké kaše. Nazývejte věci pravými jmény, buďte struční, konkrétní a nic nepřikrášlujte. U psaní nejvíc platí, že pravda nad zlato. Nepodrývejte svoji důvěryhodnost prázdnými frázemi, planými sliby nebo nesmyslnými a ničím nepodloženými fakty. Fakt.

Používejte CTA aneb Kormidlujte čtenáře

A to za každé situace. Čtenáři na internetu jsou jako děti v zoo. Snadno se rozptýlí, vlastně ani nevědí, kam jdou. Nejlíp jim je, když znají program a mohou dělat to, co se jim řekne. Nenechávejte své čtenáře bloudit. Jasně jim řekněte, co kdy mají udělat. Udělají to rádi. Takže nepodceňujte CTA.

TIP

Na konci každého odstavce zanechte malé CTA, které čtenáře dovede do dalšího odstavce nebo k další akci. Nenechte své zákazníky tápat. Ztratíte jejich pozornost a mohli by se vám snadno ztratit v hlubinách internetu. Nenávratně.

Vsaďte na formátování

Není nic horšího než nepřehledný shluk textu. Dnešní internetoví čtenáři nečtou, nýbrž skenují obsah očima. A když se v něm nevyznají, přejdou to. A to i v případě, že jste psali fakt o zajímavých věcech. Prostě smůla.

Proto každý text:

  • dělte do odstavců,
  • tučněte,
  • používejte podnadpisy,
  • tvořte seznamy.

Ocení to čtenáři, ale taky SEO u vyhledávačů. Tady platí, snažte se v nadpisech používat klíčová slova.

TIP

Neberte klíčová slova jako modlu. Sice jsou důležitá, ale ne natolik, abyste jimi vytapetovali celý článek. Google to pozná stejně jako čtenáři, a nijak je tím nenadchnete.

Hlídejte si pravopis

Od pisálků ze Seznamu se jednoduše odlišíte už svým špičkovým pravopisem. Nemusíte být zrovna Shakespeare, ale znalosti mateřského jazyka si všimne každý soudný člověk. Pište jako tatar a zapomeňte na spokojené zákazníky.

TIP

Pokud si nejste jistí pravopisem, neznamená to, že byste měli od psaní upustit. Jen si vypomožte správnými pomůckami.

Tady je pár tipů, jak napsat článek se správným pravopisem. Vsaďte na:

  • zkušený korektor, ale stojí peníze
  • tradiční Pravidla českého pravopisu, pokud fandíte knihám
  • aplikace, jako je Aspose, Lingea nebo Studentka
  • automatické opravy v textových editorech, ale nejsou 100%

Nechte text odpočinout

A pak se k němu vraťte. Nikdy nepublikujte, neodevzdávejte nebo nepředkládejte svůj text veřejnosti hned po napsání. Dopřejte oddech sobě, svému mozku, očím i rozumnému úsudku. Po několika hodinách se k textu vraťte a několikrát si ho po sobě přečtěte.

  • Vyškrtejte zbytečné fráze,
  • změňte opakující se slova,
  • odstraňte překlepy,
  • opravte chyby.

Při posledním čtení už byste neměli opravit vůbec nic. Teprve pak pošlete článek do světa.

TIP

I mistr tesař se někdy utne. Nebuďte na sebe zbytečně tvrdí, pokud se vám článek nepozdává. Udělejte maximum a pusťte to do světa. Lidi vám hlavu neutrhnou. A pokud se o to pokusí, je to jejich problém, nikoli vaše. Snažili jste se.

Vytvořit kvalitní článek chce svůj čas. Někoho popadne múza, a má to hned. Někdo se s tím trápí. Když však splníte výše uvedené body, můžete se těšit z textu, který si lidé rádi přečtou a přinese jim zajímavé informace.

Napište si o nové texty

Není nač čekat! Pusťme do práce.

tereza hladíková

Chci se podělit o názor

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *