Přeskočit na obsah

Marketing, který funguje: IKEA

Říkali jste si někdy, proč některé věci fungují lépe než jiné? Znáte to. Když dva dělají totéž, není to totéž. A platí to o všem. Dneska se zaměříme na IKEU a její marketing. Protože funguje. A nejen to. Lidi ho milují. Marketing IKEA je účinný, oblíbený, vydělává, a jeho metody využijete i ve svých textech. Tak pojďme na to.

Jako doma

Nakukovat do cizího bytu, osahat si hladký teplý povrch dřeva, zabalit se do toho huňatého županu, pohodlně se uvelebit v pohodlném ušáku. Pocítit vůni domova. Zakusit, jaké to je, žít v domově snů. Užít si svoji budoucnost na vlastní kůži.

Stačí jediná procházka, aby vám došlo, že na tolik emocí slova zdaleka nestačí. Pokud jde o mě, mít IKEU poblíž domova, jezdím tam během dešťových dnů s knížkou v kabelce a povaluju se v křeslech cizích bytů jen tak pro radost.

Asi se shodneme, že tenhle marketing je absolutně geniální! A přitom trávíte čas pod umělým osvětlením, dýcháte umělý vzduch, mačkáte se mezi lidmi a nakonec ještě utratíte peníze. Čas v IKEA se nijak neliší od času v jiném obchodě. A přesto je zážitek úplně odlišný. Jak to?

Dovoluji si tvrdit, že klíčem úspěchu je dokonalé naplnění Maslowovy pyramidy. Od těch nejdůležitějších pudů, jako je ukojení hladu, se snadno dostanete až na vrchol, tedy k seberealizaci. A to vše na jednom jediném místě. A ještě si to užijete. Podívejme se na to zblízka.

#1 Fyziologické potřeby

Hlad, žízeň, chlad, zima, únava nebo potřeba WC. Všechno je bez obav. Bříško si naplníte v jídelně s proslulými masovými kuličkami a ještě si nějaké zásoby dobrot jednoduše nakoupíte v místním krámku. Přebytků se zbavíte na WC, únavu zažehnáte v odpočinkové místnosti nebo na kterékoli sedačce, která se vám zrovna líbí. A tepelný komfort zajistí třeba heboučký pléd, který si později stejně odnesete domů.

Jak to můžete využít pro svoje texty?

Ať zákazník vleze kamkoli, musí mít pocit, že je o něho dobře postaráno. Musí se cítit jako v bavlnce. Chce vám zavolat? Musí najít mobil. Chce vám napsat? Koukejte na viditelné místo umístit kontaktní formulář, chatbota nebo e-mail. Chce více informací? Musíte mít stránku O nás, FAQ nebo Jak to u nás funguje. Zákazník vyžaduje pohodlí i v online prostoru. Skrze text veďte zákazníky za ruku na každém kroku.

#2 Potřeba jistoty a bezpečí

I na druhé frontě jste v takříkajíc v suchu. Nevím, jak vy, ale nikdy jsem neměla s čímkoli z IKEY problém. Výrobky jsou kvalitní, pěkné a spolehlivé. Co se vám nelíbí, to vrátíte. Nadbytečné zavazadlo necháte zdarma v úschovně. Cigaretku si dopřejete v kuřárně a vodu si vezmete klidně s sebou mezi výrobky. Prostě se není čeho bát. Proto se sem zákazníci neustále vracejí a chtějí stále víc. Kde je důvěra, tam leží srdce zákazníka.

Jak to můžete využít pro svoje texty?

Ujištění je základ úspěchu. Na kteroukoli otázku v mysli zákazníka musíte mít jasnou, důvěryhodnou a dosažitelnou odpověď. Jaká je záruka? Jak funguje vratka? Kde se dozvím více informací? Je to skutečně ekologické? Jaký je původ výrobku? A co dodací lhůta? Mějte odpověď na všechno.

#3 Společenské potřeby

Cítili jste se někdy v IKEE nevítaní? Já taky ne. Sotva vkročíte dovnitř, jste členem velké IKEA rodiny. Rodiny všech těch srdečných milujících lidí, kteří budují láskyplný domov pro své blízké. Zkrátka zapadnete jako ctěná zadnice na hrnec. Kdo by se při návštěvě cizích útulných bytečků necítil přijatě, milovaně a příjemně?

Jak to můžete využít pro svoje texty?

Dejte zákazníkovi okusit pocit, že je jeden z vás. Lze to shrnout slovy „tone of voice“, slangově tonalitou. Dejte si záležet, abyste psali jako vaši zákazníci. Zrcadlení je z psychologického hlediska nejsnazší způsob, jak si někoho získat. Tak to udělejte. Zrcadlete textem své zákazníky, aby se u vás cítili jako členové smečky.

#4 Potřeba uznání a ocenění

Tady už nastupuje tvrdší kalibr. Psychologie přitvrzuje. Teď už to není o vašem pohodlíčku, ale o vaší peněžence. Protože když si vybudujete ten správnej domov v tom správným stylu na tý správný úrovni, prostě budete někdo. Lidi vás budou víc brát, budete mít více návštěv, více známých. Prostě zapadnete do správný škatulky a ohromíte ty správný lidi. Získáte uznání, ocenění a snad i ukojíte společenskou potřebu.

Jak to můžete využít pro svoje texty?

Ukažte zákazníkům, co získají, když si vyberou vás. Jaké pocity je budou provázet? Jaké emoce je zaplaví? Zajistěte, aby se lidé cítili hrdě, pyšně, šťastně, chtěně, opěvovaně, milovaně, drsně. Cokoli je nutné, abyste naplnili jejich niterní potřeby a touhu po uznání. Nakonec, svíčková, kterou vám pochválí i tchyně, to už stojí za zvážení, no ne?

#5 Potřeba seberealizace

IKEA není jen nějaká vychrtlá modelka v sexy šatečkách. Nemusíte mít mindráky, že nemáte 90/60/90, protože jste se narodili to těla XXL. Cokoli vidíte v IKEA je přesně pro vás. Bez podmínek, bez výjimek. Cokoli vidíte, to můžete mít. A to je uklidňující. A to i po finanční stránce. Popusťte uzdu fantazii, dovolte si snít a pak to zrealizujte. Buďte sami sebou a dopřejte si domov, po jakém doopravdy toužíte. A to bez kompromisů!

Jak to můžete využít pro svoje texty?

Základní pravidlo zní: Rozhoduje zákazník. On je ten, kdo tvoří svou budoucnost, kdo si plní sny, kdo posouvá svoje limity. Ať napíšete cokoli, musí se zdát, že finální slovo má zákazník. Žádné okaté manipulace, léčky a podobné nesmysly. A především, cíl musí být snadno dosažitelný. Doslova na dosah.

Lidový marketing

A je tady ještě něco. Říkám tomu obyčejný lidový marketing. Jsou to drobnosti, kvůli kterým do IKEY nejspíš primárně nejdete, ale přesto jsou rozhodující, pokud se máte rozhodnout. Potvrzuje se tím pravidlo, že rozhodují detaily.

Emoce

Radost. Nadšení. Touha. Inspirace. To všechno na vlastní kůži zakusíte, sotva vejdete do IKEY. Je to radost, sledovat krásné věci. Nadšení, že totéž můžete mít doma. Touha, zařídit si příjemné bydlení. Inspirace, která vás vede k novým nápadům.

Jednoduchost

Nikdo nemá rád komplikované a zdlouhavé věci. Jestli si mám vybrat mezi nákupem online podle suché produktové fotky, nebo se podívat, jak daná věc vypadá přímo u mě doma, vyberu si to druhé. Prostě přijdete, uvidíte, osaháte, nakoupíte, odcházíte.

Kvalita

Nevím, jak vy, ale nikdy jsem neměla s čímkoli z IKEY problém. Výrobky jsou kvalitní, pěkné a spolehlivé. Proto se sem zákazníci neustále vracejí a chtějí stále víc. Protože co se osvědčí, to si získává srdce i peněženku zákazníka. O lidových cenách ani nemluvě.

Ještě pořád tápete, jak by měl vypadat váš marketing a copywriting? Inspirujte se, jak to dělá IKEA. Nakonec, některé metody značně prospějí i vašim textům.

Chci se podělit o názor

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *