Přeskočit na obsah

Tajemství úspěšného blogu: Jak blogovat

Blogování je staré skoro jako internet sám. Až na pár desítek let. První blog totiž spatřil světlo světa v roce 1994 a už v roce 1997 vzniklo slovo weblog. Prvotní dětské deníčky, stránky zapálených nadšenců a fanouškovské weby se proměnily ve funkční marketingový nástroj. Blogy dnes více slouží jako vzdělávací platforma a zdroj důvěryhodných informací, ke sdílení svých znalostí, zkušeností a vědomostí s dalšími lidmi a budování dobrého jména. Proto se dneska podíváme na to, jak blogovat.

Proč mít blog a K čemu slouží?

Jak už jsem nakousla, blog plní hned několik funkcí. V prvé řadě záleží na tom, jestli chcete psát pro radost, zábavu nebo jako koníček. Pak na něm můžete sdílet fotky z dovolené, oblíbené recepty nebo pokroky z tréninků vašeho psa. Pokud jde o byznys, blog využijete jako studnici vlastních zkušeností, odborných znalostí a tipů ze svého oboru. V obou případech však získáváte fanoušky, kteří vám přinášejí buď popularitu nebo nové zakázky. My se zaměříme na to druhé. Protože blog, který nosí zakázky, vám taky buduje dobré jméno, značku odborníka na trhu a pověst ostříleného profíka.

Z toho taky plyne, že byste si měli ujasnit, s jakým účelem blogujete. Pokud ještě tápete a potřebujete čas na rozmyšlenou, doporučuju vám začít hobby blog. Vypíšete se na něm, získáte zkušenosti a časem ho třeba přetvoříte na výdělečný projekt, který se o sebe postará sám. Nikdy však nezačínejte s pocitem „já nevím“. Do měsíce byste to zabalili.

Jak založit blog?

Ať už plánujete fanouškovskou stránku nebo firemní blog, v obou případech vám doporučuju vlastní doménu, na které blog postavíte. Blogy vytvořené na doméně 3. řádu jsou sice zadarmo, ale taky máte omezené možnosti z hlediska nastavení a designu. Navíc nepůsobí zrovna přívětivě nebo profesionálně. Vůbec tak nevystihují to, čím se zabýváte. Oproti tomu vlastní doména nestojí svět. Zaplatíte zhruba 600 korun ročně včetně hostingu, na který si pak sami nahrajete redakční systém, který vám vyhovuje. Jak blogovat a jaký hosting vybrat se dozvíte v dalším kroku.

Kde založit blog?

Začneme u domény a hostingu, bez kterých si jednoduše ani neškrtnete. Nechci nikomu nadržovat, ale mým favoritem je jednoznačně firma Forpsi, která má luxusní servis, skvělou podporu a parádní ceny. Nikdy jsem neměla problém a všechno šlape, jako hodinky. A pokud se vám něco rozbije, nebo nebudete vědět, co dělat, podpora za vás ledacos zařídí nebo alespoň dobře poradí. Navíc je všechno v češtině a každý krok komentuje detailní nápověda.

Jakmile si zařídíte doménu a hosting, čeká vás výběr redakčního systému. Opět nechci nikoho vyvyšovat, ale za mě je nejlepší WordPress. Je zdarma, v češtině, nabízí skoro neomezené možnosti a dobře se s ním pracuje. Prostě značka ideál.

Věděli jste, že…

47 %

návštěvníků pročítá články na blogu, než nakoupí

70-80 %

lidí ignoruje sponzorovaný obsah a prochází organické výsledky

73 %

lidí skenuje obsah článku očima, ale článek nečte

Jak se starat o blog?

Přichází ta nejtěžší část. Vytrvat, tvrdě makat, pálit hodiny času u počítače, sledovat statistiky a vylepšovat nedokonalosti. To je reálná práce na vašem blogu. Pokud ovšem nechcete chrlit texty, které zapadnou v hlubinách Googlu a nikdy nespatří světlo světa.

SEO

Pravidelná péče o SEO je základem úspěchu. Nelekejte se toho názvu ani doslovného překladu Search Engine Optimalization. SEO znamená, že musíte obsah i web připravit, aby se na něm líbilo čtenářům i robotům. V praxi se po vás chce „jenom“ kvalitní obsah, svižný web a responzivní design. Jak na SEO se dozvíte v připravovaném článku.

Psaní článků

Bez obsahu to nepůjde. Kvalitní obsah je základem kvalitního čteného blogu, na který se lidi rádi vracejí. Skvělá zpráva je, že blog není sociální síť. Nemusíte sypat slaboduché žvásty na počkání a zítra v tom pokračovat, protože vás algoritmus do pár hodin pohřbí. Práce na blogu je sice tvrdá a trvá dlouho, zato však získáváte dlouhodobé výsledky. Pište, když máte co říct, publikujte maximálně jednou do týdne a sledujte, jak si váš obsah vede. Jak napsat luxusní článek si přečtěte v mém článku.

Propagace

Nemusíte hned platit peníze za PPC reklamu. Její účinek je stejně jen dočasný, protože zvýšená návštěvnost funguje do té doby, dokud platíte. Osobně vsázím na občasné doporučení článku na sociálních sítích správné cílové skupině a na postupné budování pozice v SEO žebříčku. Když si uděláte průzkum, na českém rybníčku mnoho úspěšných blogů není, proto vás čekají velmi dobré vyhlídky.

Jak blogovat?

Začátky jsou nejtěžší v tom, že nemáte vůbec nic. Před vámi jen bliká kurzor a všude prázdno. Jeden článek na blogu taky vypadá dost osiřele. Nemáte jediného fanouška a nikdo vás nezná. To všechno působí dost děsivě, že jo. A plno lidí to odrazuje. Ale nemáte se čeho bát. Naopak domnělé nevýhody vám hrají do karet. Když vás nikdo nezná…

  • můžete dělat chyby,
  • můžete psát cokoli chcete,
  • vypíšete se,
  • vytvoříte si vlastní jedinečný styl,
  • vychytáte mouchy.

A až tohle všechno uděláte, na blogu už budete mít alespoň 5 článků. A to už nevypadá tak tragicky, že ne? Několik článků z nedávné doby slibuje další zajímavý obsah, na který se vaši fanoušci mohou těšit. Takže se ničeho nebojte. Pište a publikujte. Sdílejte odkazy na své články na sociálních sítích, do začátku je můžete rozeslat přátelům, známým nebo rodině. Pozitivní ohlasy vám dodají sebevědomí do začátku.

3 tipy, jak blogovAT

Vytrvejte.

90 % blogů skončí do prvních pár měsíců. Vím, o čem mluvím! Sama jsem jich měla nejmíň 20, ale opravdu se uchytil jen jeden. A tenhle snad bude druhý 😉

Netlačte na pilu.

Stačí jeden dva články měsíčně. Lidé stejně nemají čas pořád vysedávat u vašeho blogu. Navíc plýtváte inspirací. A Google to taky neocení.

Pište s vášní.

Jak vás to nebaví nebo nemáte co říct, je konec. Když se do psaní nutíte, vyleze vám s trochou štěstí průměrný článek. Užívejte si psaní a těšte se.

O čem vlastně psát

Někdo to ví hned, jiný sedí před kurzorem a panikaří. Pokud patříte do druhé skupiny, nevěšte hlavu. Tu a tam to přepadne všechny. Přečtěte si, kde vzít inspiraci pro své články.

Ještě vám poradím, abyste čerpali z…

  • vlastní zkušenosti,
  • odborných studií,
  • vysokoškolských prací,
  • knih a odborných časopisů.

Rizika blogování

I když víte, jak blogovat a držíte se všech pravidel, nemusíte se setkat s úspěchem. Ten totiž vždycky ovlivňuje celá řada proměnných.

Nulová návštěvnost

Žádní čtenáři je věc, se kterou musíte počítat. A to hlavně na začátku, kdy si vás Google ještě nezařadil do indexu, nikde jste svůj obsah nesdíleli, a tak o vás nikdo neví. Pokud blog už nějaký ten měsíc máte a pořád nic, zaměřte se na propagaci a zviditelnění svého blogu.

Negativní ohlasy

Nejhorší na celém internetu jsou trollové a arogantní blbci, kteří si myslí, že všechno vědí a dělají lépe než všichni okolo. Vzhledem k tomu, že schopnost empatie na internetu klesá každým rokem (od roku 1979-2009 to bylo o 40 %!), nedivte se, když takový zavítá i na váš blog. Ať si zastánci svobody slova říkají co chtějí, komentáře prostě smažte nebo ty lidi úplně zablokujte. Kvůli svobodě slova se nemusíte nechat urážet a ponižovat zoufalými ztroskotanci. Nakonec, váš blog, vaše pravidla. Ze svýho obýváku byste takového hňupa taky vykopli.

Vzdáte to

To se stává často a nebyli byste první ani poslední. Může se stát cokoli. Ztratíte zájem o psaní, život vám zkomplikuje něco mnohem důležitějšího, zjistíte, že vám to nejde nebo vás to nebaví tak, jak jste očekávali.

Žádný zisk

Blog vám v prvních měsících a možná i letech nemusí přinést ani korunu. Pokud píšete s očekáváním brzkého zisku, najděte si jinou profesi nebo koníček. Psaní blogu není způsob, jak rychle zbohatnout.

Umělá inteligence

Největším konkurentem a soupeřem je AI. Umělá inteligence postoupila fakt daleko a s těžkým srdcem přiznávám, že je fakt dobrá. Fotky, texty i grafiku zvládne mnohonásobně rychleji a lépe než člověk. To nás vede k otázce: Jak blogovat? Má vůbec smysl psát, když si firmy platí roboty? Pořád prosazuju zastaralý názor, že to smysl má. Pokud milujete psaní, pište. Pokud věříte, že to má smysl, pište. A když ne pro peníze, tak alespoň pro radost. Jen se s tou robotickou mašinou nesrovnávejte. Dost možná byste prohráli a cítili se zbytečně mizerně.

A to je na téma jak blogovat vlastně všechno. Nepotřebujete mnoho zkušeností ani peněz. Zato se připravte, že investujete hodiny času do projektu, který vám zpočátku nevydělá ani korunu.

Napište si o nové texty

Není nač čekat! Pusťme do práce.

tereza hladíková

3 komentáře na “Tajemství úspěšného blogu: Jak blogovat”

Chci se podělit o názor

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *