Snaha o vtip. Pokus o navodění atmosféry. Nekonečné vypravování. Za tím vším se často skrývá hromada zbytečných slov. Nepište obsah, který nikdo nečte. Napište text, na který nezapomenou! Proč je plýtvání slovy problém, a jak to napravit se dozvíte v dnešním článku.
Nešvary užvaněných textů
#1 Mizí drive
Čím víc slov, tím pomalejší tempo textu. U beletrie občas dobrý. Ale když chcete prodávat, potřebujete drive. Rychlost, údernost, dravost. Žvanění tu nemá místo.
#2 Ztrácí se nit
Čím víc slov, tím víc myšlenek. Čím víc myšlenek, tím víc slov. A když se nehlídáte, máte z toho elaborát na půl knihy. Což se možná hodí, ale vaši čtenáři nemají ani páru, co jste jim to vlastně chtěli. A neprodáváte.
#3 Chybí čas
Dnešní doba je uspěchaná. Kdo někam nežene, jako by nebyl. I kdyby to znamenalo posed na LinkedInu… Takže není čas ztrácet čas! Když vám chybí tempo, pozornost klesá až úplně uvadne. Třeba u druhé věty. Takže vaše sdělení nikdo nečte. Ups.
Co se s tím dá dělat?
Především se nic nesmí přehánět. Uštěkané dvouslovné věty jsou možná super pro zrychlení tempa, udržení pozornosti, ideální pro vyvrcholení pointy. Ale ne pro článek o délce 2 NS. To už je moc. Proto se podělím ještě o pár tipů, jak si pohrát s délkou textu, aby vám to fungovalo.
#1 Co chcete sdělit
Pokud nemáte jasně definované téma, můžete psát, co chcete. Nikdy to nebude fungovat. Bez hranic přichází zmatek. A to i do vašeho textu. Takže pozor.
#2 Pro koho píšete
Můžete bejt údernější sebevíc, ale pokud váš obsah ladí pro byznysmeny, sotva tím oslovíte uklízečku. A obráceně. Takže nezapomeňte na cílovku. V opačném případě vám to fungovat taky nebude.
#3 Jaký je cíl
Chcete lovit e-maily? Žhavíte telefon? Nebo snad zoufale toužíte po osobním setkání? Pak na to nezapomeňte a celý text tomu přizpůsobte.
Když splníte tuhle základní trojici, máte solidní základ na to osekat text tak, aby vám fungoval. Vyndat vycpávky, zbavit se vaty, provzdušnit sdělení. Přejděme tedy k poslední trojici, která se týká právě „kydání“ hnoje.
Jak provzdušnit text
Zní to strašně lehce. Jakoby snad výsledkem byla poezie. Ale není. Svůj text totiž vydrhnete do posledního písmenka, dokud nebudou zářit. Dokud vás to nechytí za srdce. Dokud z toho emoce nezačnou prýštit.
#1 Úvod jen krátce
Stačí vám jedna jediná úderná první věta. Nebo nadpis. Název. Nic víc nepotřebujete. Čím víc slov na začátku, tím hůř. Úvod vždycky oddělte. Podle typu obsahu buď 2x enterem nebo nadpisem. To je celý.
#2 Uprostřed hravě
Žádná suchařina, žádné romány, žádné odbočky. Nejtěžší část vás čeká právě tady. Veďte čtenáře krok za krokem až do zdárného konce. Buďte vtipní. Buďte věcní. Buďte autentičtí. Ale nikdy nezapomeňte, proč tenhle text píšete. Využijte ten prostor a napište, co, proč, jak, k čemu, na co a kdy. Hlavně srozumitelně. Zlaté pravidlo: Vykašlete se na nepodstatné detaily. Pokud to není nutné, vyhněte se jim. Můžete je zodpovědět někdy jindy.
#3 Závěr stručně ale jasně
Tohle je váš triumf. Místo, kde zazáříte. Po čem celou dobu toužíte? Je to schůzka, video call nebo objednávka? Řekněte si o to! Úderné CTA je nejlepší možný závěr, každého textu. Nevěříte? Ověřte si to u mě na blogu.
Napište si o nové texty
Není nač čekat! Pusťme do práce.